China, sfârșitul unui Eldorado?

China, sfârșitul unui Eldorado?

China se confruntă cu probleme de aprovizionare, contrar speculațiilor care se fac la nivel mondial.

Deciziile unui producător de electrocasnice!

Ca studiu de caz, s-au luat în considerare principalele produse componente dintr-o mașină de spălat: pompele, cablurile de alimentare, filtrele din oțel inoxidabil pentru mașini de spălat vase, produsele OEM (produse rebranduite), module PCB.

Pompele reprezintă un produs complex care necesită performanță și fiabilitate.În 2006, a existat pentru producătorul de electrocasnice un furnizor italian unic. Între timp, se descoperă un furnizor chinez ce promovează o ofertă cu 20% DDP (Delivered Duty Paid) mai mică decât cea a furnizorului italian.Trei ani mai târziu, s-a reușit finalizarea omologării furnizorului chinez. În această perioadă, producătorul chinez a fost nevoit să implementeze în unita-tea de producție câteva upgrade-uri cerute în scopul de a satisface cererile de performanță, care generează un preț final al pompei cu doar 3% DDP mai mic decât furnizorul italian.Dar, până în 2012 costurile pieței din China evoluează și nu în sensul reduceriilor. Ca urmare, în 2012 oferta furnizorul din China este cu 3% mai mare decât a cea a furnizorului italian.Cum s-a ajuns la această diferență într-un timp atât de scurt? De ce furnizorul din China nu a putut să-și păstreze avantajul prețului scăzut în decursul celor 6 ani? Răspunsul este simplu: efortul de pătrundere într-o nouă piață, cea europenă, efortul de dobândire a know-how-ului și dotarea unităților de producție la stan-dardele cerute de către client, coroborate cu diferențele de schimb valutar, au ge-nerat costuri suplimentare reflectate, în final, în preț.

 

Cablurile de alimentare sunt produse simple care necesită un know-how-ul procesului. 90% din piața europeană a acestui produs, cu un total de 14 milioane de unități, are un furnizor unic de origine turcă. În 2011, se decide să se facă o cerere de achiziționare la nivel mondial pentru un volum de 17 milioane de unități, urmărind astfel crearea competiției între furnizori și reducerea costurilor. La această licitație a ofertat un număr de peste 30 de noi furnizori. Rezultatul: cel mai bun furnizor este un producător de cabluri de alimentare din China, dar nu este competitiv pentru piața din Europa. De ce? Furnizorul turc are o integrare pe verticală a procesului, are un sistem au-tomatizat pentru asamblare, ceea ce îi conferă un grad mare de competitivitate din punct de vedere al calității. Riscul de a crește prețul din cauza unei evoluții nefavorabile a prețului cuprului este redus prin accesul la piața de materii prime din China (cupru).

 

Filtre din oțel inoxidabil pentru mașini de spălat vase sunt produse pentru care know-how-ul este legat de producția de unelte de ștanțat (ștanțări succesive în 13 pași) cu o cerere de 2 milioane unități/an. Furnizorii consacrați ai acestui produs sunt producători italieni, dar în 2008 un nou furnizor chinez propune un preț DDP cu 7% mai mic. Timp de 3 ani este unicul furnizor pentru filtrele de oțel. În 2012 cererea a fost cu 10% mai mare și s-a decis ca, după terminarea contrac-telor care erau în curs de execuție cu furnizorul chinez, să se revină la furnizorul inițial, cel italian. De ce? Materiile prime utilizate, compania mamă a furnizorului italian fiind un distribuitor de oțel inoxidabil ce deține un cost mult mai competitiv.

 

Produse OEM (ORIGINAL EQUIPMENT MANUFACTURING)

În 2010 se decide să se aprovizioneze cu produse OEM de la un concurent din China (aproximat 5-10% din cerere). În 2010 și în 2011, prețul rămâne stabil, dar în 2012 furnizorul OEM solicită o creștere de 19%. Majorarea de preț solicitată nu poate fi justificată prin creșterea prețurilor la mate-rii prime și a componentelor pentru că, în aceeași perioadă, puterea de cumpărare înregistrează o scădere de 5%. De ce? Cererea locală chineză este suficientă pentru a compensa o eventuală pier-dere a volumelor, a schimbului valutar și recuperare a marjelor după pătrunderea pe piață și dobândirea de know-how.

 

Module PCB Unul dintre furnizorii italieni decide să externalizeze fabricarea moduleleor PCB la o filială din China. Fabricarea de PCB se face în China, în timp ce instalarea softului, testarea și asamblarea rămân în Italia. Astfel, după doi ani, producția de PCB se întoarce în Italia. De ce? Variația mare din producție și planificarea pe termen scurt asumate la con-tractare, în termen de 5 zile, creează multe dificultăți în lanțul de aprovizionare.

 

Principalele cauze ale problemelor în aprovizionarea din China: 

În general, principalele motive pentru lipsa de competitivitate sunt:

Materii prime mai scumpe din cauza creșterii cererii locale (în ciuda celor mai noi tehnologii de producție), cererea pe piața locală și în regiune este în creștere iar prețurile / marjele sunt mult mai confortabile, schimbul valutar, devalorizarea și rata inflației (> 3% ), salarii majorate (în interiorul Chinei situația este mai bună, dar costurile de transport sunt în creștere). Flexibilitatea generează probleme în aprovizionarea din China; Stocul de consignație creat pentru a remedia problemele legate de diferențe și flexibilita-te nu a fost un succes sigur printre furnizorii chinezi. Termenele de plată se mo-difică de la 90 de zile pentru comenzile curente, la 120 zile pentru stocurile de consignație constituite pentru o lună. Omologarea este mai dificilă și mai costisitoare, astfel performanța produsului este mai mică, în special, în ceea ce privește fiabilitatea. În consecință, cererile sunt mai mari pentru produsele OEM din China. Noile țări capabile să concureze din punct de vedere al prețurilor și al tehnologiei sunt: Turcia, Thailanda și Malaezia, iar Polonia, Cehia și Ungaria sunt țări care și-au crescut atractivitatea prin infrastructuri îmbunătățite, deși accesul la credite este mult mai dificil după criză.

 

Opinii externe:

 

Un raport Goldman Sachs publicat în 2013, arată că până în 2030 China își va pierde poziția privilegiată în ceea ce privește costurile de producție extrem de competi-tive. Procesul de îmbătrânire accentuată a populației și demografia specifică au obligat guvernul să ia măsuri de creștere a taxelor pentru a putea achita pensiile. Prin urmare, și prețul producției s-a majorat. În acest context, Goldman Sachs a re-comandat direcționarea producției către țări precum India și Indonezia. Mai mult, BCG a publicat un studiu complex referitor la competitivitatea în primele 25 de țări exportatoare din lume care arată o nouă hartă a lumii din perspectiva competiției industriale. Studiul compară date ale anului 2004 cu 2014 și are la bază 4 criterii: salariu mediu, productivitate pe angajat, cursul de schimb, costul energiei.

Dacă Statele Unite sunt considerate la un nivel de 100% în indexul competitivității, țările în care producția are cel mai ridicat cost sunt: Australia (130), Elveția (125), Franța și Brazilia (124), Germania (120), Spania si Marea Britanie (109), Coreea (102). Totodată, cele mai competitive țări sunt: Indonezia(83), India (87), Mexic (91), China (96). Astfel, dacă în 2004 costul mediu de producție pe oră în China era cu 17.1 dolari mai mic decât în Statele Unite, diferența scade la 9.9 dolari în 2014. Creșterea salariului mediu în Statele Unite și revoluția gazelor de șist sunt factori importanți care determină această evoluție a competitivității dintre SUA și China. Chiar și companii europene multinaționale, precum Voest Alpine, care intenționau să-și deschidă operațiuni în Europa de 5 milioane de tone oțel, inclusiv în România sau pe coasta Mării Negre, decid să dezvolte unități de producție în Statele Unite, chiar și pentru a deservi țări din Europa.

Marile companii americane precum Apple, HP, GE au decis realocarea noilor investiții focalizându-se asupra teritoriului Statelor Unite, în special în sudul țării.

 

VALENTIN VEȘTEMEANU trainer și consultant BEST SMART CONSULTING, profesor la ESC Paris, Toulouse&Barcelona IB, Leonardo da Vinci Paris Director LCC

 

 

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s